Del 6: Tydlighet varar längst

Ska ni övertyga en kund är det (förutom fördelarna och referenser) viktigt att vara tydlig med vad som ingår och vad som inte ingår i uppdraget. Då kan kunden se vilka delar de eventuellt kan göra själva. Det är också viktigt att vara tydlig med vad det material ni tillhandahåller kostar och inte bara hänvisa till rabatter på någon, för kunden, okänd prislista.

Att ni har samarbete med andra duktiga entreprenörer eller konsulter är oftast väldigt positivt ur kundens ögon. Berätta gärna om detta detta samt varför innan de tecknar avtalet. En bindning till en specifik leverantör av utrustning kan däremot vara negativt för en del kunder.

Tänk också på att kunderna har olika förutsättningar, vissa kanske inte förstår eller kan tekniken/området och vissa andra vet mycket väl fördelar och konsekvenser. Utgå från att den ni pratar med inte kan området så bra som ni och förklara tydligt de praktiska konsekvenserna av installationen. Har de mera kunskap i ämnet så kommer djupare och mer relevanta frågor naturligt, och bådas förståelse ökar.

Vid alla entreprenader bör ni använda kända avtal som ABT. Mer info för respektive kundgrupp finns under ”För beställare” och sedan under rubriken ”Vägledning”.

Kompletterande information om kundbehovet